Konačan odgovor je: 3D nije mrtav!

LG Cinema 3D TV DM2350

Unatoč nekolicini bombastičnih naslova koji su osvanuli posljednjih dana – od kojih i među prvima onaj kolege Vlada Savova, prerano je govoriti o “smrti” 3D-a kao takvoj. Na sajmu IFA 2012 održanom u Berlinu sredinom kolovoza 3D je bio velik. Prevelik za nekoga migrenoznog poput autora ovog teksta, ali i neizbježan. Naočale svih vrsta su se dijelile šakom i kapom, pa i po podu, 3D sadržaja bilo na ekranima od minijaturnih dijagonala pa do monstruoznih video zidova. Ipak, vrijedilo je vidjeti što je tu novo iako je izvještavanje o takvim proizvodima postalo u neku ruku naporno. Vrijedilo je vidjeti da se tako jednostavan tehnološki pojam poput 3D-a razvija u više smjerova (dimenzija) od kojih neki ne traže niti naočale niti veće privikavanje od korisnika koji uživa sadržaj. Bez obzira na to možda je došlo do stagnacije u razvoju tehnologije, a možda je posrijedi nešto potpuno drugo.

Tehnologija je pokušana biti progurana na sve moguće načine, od pametnih telefona, digitalnih okvira, video kamera pa do televizora koji su glavna tema ovog teksta. Ipak, ono što je bitno – sadržaj koji bi gurao takvo nešto u svim tim kategorijama jednostavno nije bio tu. S druge strane, 3D je (s razlogom) opstao u nekima od njih i predstavljen je u nekolicini noviteta – pa i na ovogodišnjem CES-u, unatoč Vladovoj tvrdnji kako je riječ o potpuno ispuhanom balonu. Tu je, čisto primjera radi, bilo kamera s optikom koja omogućuje okidanje 3D fotografija i snimanje 3D filmova u 1080p razlučivosti, televizore da i ne spominjemo. Pa nekolicina čelnika vodećih kompanija u tom polju su jednostavno izjavili kako je “ta tehnologija više manje postala standardom i da većina njihovih televizora već ima tu opciju” (Kentaro Matsumoto, Sony).

Tu je naravno i ranije spomenuta problematika sadržaja. Nedvojbeno se može reći kako su filmovi i serijali snimani u 3D tehnici kako bi postigli “nešto više” (Dredd 2012!) još uvijek izbrojivi na prste jedne ruke. Gledatelje ne zanima Oprah u 3D izvedbi, a vjerojatno ni Twin Pea…Sulejman. Pretjeranosti radi, krv koja ìzlijēćē s ekrana prema gledatelju, kamenčići i prašina od kojih cijelo tijelo refleksno trza su nešto što gledatelji žele.

penthouse 3d

3D na žalost ili na sreću nije mrtav, niti će to biti u dogledno vrijeme. On je tek tu. Možda ono u čem bi se mogli usuglasiti jest kako 3D više nije pojam kojim se može mahnito mahati i očekivati bezbrojne uzdahe od konzumenata predstavljajući ga u apsolutno svemu čisto radi zgodnog trik efekta. To trenutno čini 4K. SMART TV. To je i dalje “neuhvatljivi” OLED. A 3D se pridružuje ostatku društva…gotovo uz nekoć tako drago spomenutu naljepnicu FullHD. Jer, ako je već potrebno podsjećati, iz usta marketingaša lako je bilo vidjeti fuuuuull eeeeiiič diiiiii krilatice opet i opet i opet…Dok se nije pojavilo nešto drugo. 3D. Zgodno zar ne? I potpuno normalno.

Kolega Savov s TheVergea bi sličan tekst mogao napisati i o zvuku. Tko još konstantno mlateći se u prsa spominje 7.1 sustave i ine perverzije u promo materijalu i prezentacijama? Ili bilo kojoj razvikanoj tehnologiji koja se konačno ustalila u domovima u mjeri dovoljnoj da oni isti marketingaši jednostavno krenu dalje. Vrijeme je za idući svojevrstan korak unatrag – povratak lovu na visoke razlučivosti. Ako je osnova proglašenja 3D-a mrtvim njegova anegdotalna pojavljivost na sajmu novih stvari i to godinama nakon prvog predstavljanja, onda možda i jest mrtva. Ovo je sve onda baš poput njegovog teksta – isto tako tek jedan beznačajan punitelj sadržaja u moru tekstova o novitetima s CES sajma 2013.

  • http://www.gadgeterija.net/ Boris Radosevic

    Za mene je. Boli me glava od trideja :/

    • http://www.gadgeterija.net/ Denis Jelec

      Nisi jedini. Valjda sam naletio na jednu jedinu tehnologiju prikaza 3D-a koja mi ne smeta (pretjerano).

      • tinki

        osobno sam ima lg optimus 3d, i trebalo mi je par miseci da se naviknem na 3d, neki od ukucani nikad nisu uspili, dok ja nisam ima nikakav problem a dozivljaj je bio vrhunski. sad kad koristim galaxy s3 stvarno mi fali taj 3d, sad imam masu slika i videa u 3d-u a nemam ih na sto gledat.

  • komentardoo

    Ma jedino gdje 3d valja je u kino dvorani. Probao sam ja epsonov 3d projektor i to je katastrofa. A probao sam i onaj toshibin laptop sa 3d ekranom za koji ti ne trebaju naočale. Ovaj čovjek na štandu me pokušava uvjeriti kako je to nevjerojatan doživljaj, a ja njega kako je to nevjerojatno sranje.

  • Leon

    trebate probat lg-ev pasivni 3d .. iliti cinema 3d .. + veliki ekran od minimalno 42” sjednete pred tv na nekih 2 metra i gledate filmove dozivljaj je nevjerovatan . . ne pricam o onim aktivnim 3d naocalama od kojih boli glava i za koje trebaju baterije i to .. nego lg-ev pasivni 3d koji ce i postati standard a vec i je … jer i ostali proizvodjaci prelaze svi polako na taj 3d.

    • http://www.gadgeterija.net/ Boris Radosevic

      probao. i samsungov i lgjev, moj mozak jednostavno ima problem s time. naime, daleko je ugodnije pasivno, slažem se, ali ne znam jel mi kakva optika u glavi spomotana ili što, teško mi je fokusirati i bježi mi 3d komponenta i pojavljuje se samo mutna komponenta.

      • Vilim Plužarić

        Ne brini, nisi iznimka već pravilo. Takva je zaista percepcija 3D-a u ovom obliku.

        • Leon

          Hm … jel pricamo o istom … ne o aktivnim naocalama nego o pasivnom 3d u onakav kakav je u kinu … s istim naocalama kao iz cinemaxa … polarizirajuce naocale samo …. s tima jednostavno ne bi trebala bolit glava u ni kojem slucaju … isprobao i kod mene gledali mnogi 3d na lg 42lm660s i nikad nimog nije bolila glava..

          • komentardoo

            Neke boli neke ne. Samo ja mislim da su oni koje boli ipak manjina, ali nemam točno te podatke. Ja ne poznajem nikoga koga boli glava od toga. A to nema veze sa pasivnim ili aktivnim. Mozak jednostavno ne može spojiti dvije slike u jednu ili ga to preopterečuje i uzrokuje glavobolju.

          • Leon

            pogresno … itekako ima veze s s aktivnim ili pasivnim 3d-om … proguglaj malo vidjet ces .. guglaj razlike izmedju pasivnog i aktivnog 3d-a idjet ces .. svi koji se zale na glavobolju su gledali aktivni 3d

          • komentardoo

            Možda što se glavobolje tiče da, ali ako netko ne može povezati te slike ne može. Nema to veze jesu li pasivne, aktivne ili bez naočala.

          • Vilim Plužarić

            Svatko može povezati stereoskopske poluslike u 3D sliku, pod uvjetom da je sve u redu s njegovim očima i mozgom. To je ništa drugo nego način na kojeg inače gledamo – povezujemo dvije slike iz dva oka u jednu 3D sliku. Dakle ako to možemo, tj. ako smo zdravi, onda možemo i ovo. Problem je u fokusu, za čiju adapciju treba dati vremena koje filmski kadrovi ne trpe. Fokusna točka i percepcija prostora kod pejzažnih 3D slika naglo se prebacuje u krupne planove likova itd., što rezultira stravičnim umorom oka.

          • Vilim Plužarić

            Mislim da ne pričamo o istome. Ne radi se o glavobolji/mučnini/zamoru kao takvima već o fundamentalnom perceptivnom mehanizmu stereoskopske slike, koja god da je metoda korištena. U suštini je to su dvije dvodimenzionalne slike, a ne holografija, što znači da je 3D zapravo optička varka koja zavrava mozak da vidi ono što zapravo ne vidi, pri čemu mora preuzeti na sebe brojne kompromise. Jedan od tih kompromisa, koji u konačnici rezultiraju napornim gledanjem kod mnogih ljudi (čak i kada nemaju glavobolju i mučninu) je u dubinskoj oštrini. Filmaš, kako bi postigao 3D efekt, mora umjesto gledatelja odlučiti što će biti u fokusu a što ne, tj. što će biti izoštreno, a što neće. Za ispravan dojam gledatelj je prinuđen prihvatiti tu odluku, nema dozvolu sam gledati što ga volja. Filmaš računa da će se gledatelj automatski fokusirati upravo na ono što je “trodimenzionalno”, ali zato bi trebao snimati duge kadrove koji dozvoljavaju prilagodbu gledatelja da postavi žarišnu točku i “stabilizira” 3D sliku kao nekakv prostor. Današnji filmovi se pak moraju snimati munjevitim izmjenama kadrova, a u tom gibanju oko ne stigne postavit novu žarišnu točku svake milisekunde, pri čemu nastaje zamor. Postoji razlog zašto specijalizirani IMAX filmovi (dokumentarci) imaju vrlo duge kadrove, ali za igrane filmove to si ne mogu dopustiti. I to je samo jedan u moru razloga zašto 3D ne odgovara nativnim premisama kinematografske tehnike.

      • http://www.gadgeterija.net/ Denis Jelec

        Upravo to.

  • Vilim Plužarić

    Mislim da prolongirano “silovanje” 3D-a kao neke ponavljajuće novosti ili bar super featurea od strane proizvođača i dalje ne govori o smrtnosti ili živosti te tehnologije. 3D je mrtav zato što u ovom obliku nema nikakvu dodanu vrijednost spram 2D-a izuzev privremene atrakcije, niti ima nekakvu dugoročnu beneficiju koja bi mogla postati podrazumijevajuća za kompletnu budućnost videa (kao npr. film u boji). Umjesto toga, 3D je “nadgradnja” koja se ne stapa sa poimanjem filma, već je uvijek odvojeni, intruzivni pojam, što proizlazi iz čisto tehničkog razloga, a to je onaj u kojem pretežito “smeta” samome filmu, čiji je nativni jezik uvijek dvodimenzionalan, kadriran. Ta nativna nekompatiblinost 3D-a s konceptom filma uopće je ujedno i kraj 3D-a kao ičeg relevantnog, u čak gotovo istoj maniri kao što je 3D u zvuku postao krajnje irelevantan, premda će se uvijek “prakticirati” kao nešto novo, kao adut itd.

    Stoga, razlog zašto proizvođači se još uvijek drže 3D-a je to što žele imati što više “aduta” u novostima, ali odbacit će to čim se pojavi nešto zaista novo što se “kosi” s 3D-om. Što bi to moglo biti, ne znam, ali će svakako biti znak da 3D nema nikakvo opravdanje osim onog u kojem popunjava prazninu u imperativnim inovacijama. Primjer takvog scenarija su trendovi u automobilskoj industriji. 2007. godine posjetim sajam u Frankfurtu i vidim da SVI proizvođači “guraju” super kul tehnologije za smanjenje emisije štetnih plinova, sve ima prefiks “eko”.Dvije godine kasnije, na istom sjamu više nema ni spomena o tome, zato što je sada nova ideja električni automobil. SVI imaju električni automobil, te je svuda prefiks “E”, i ni spomena o “eko” tehnologijama, zato što se taj “eko” sada “kosi” s ovim novim.

    • http://www.gadgeterija.net/ Denis Jelec

      “Mislim da prolongirano “silovanje” 3D-a kao neke ponavljajuće novosti ili bar super featurea od strane proizvođača i dalje ne govori o smrtnosti ili živosti te tehnologije.”

      To je to. Bas kao sto ovaj Sonyevac gore iz teksta rece – to je sada tu, opcionalno je, guramo iducu “novotariju”.