Amazon (napokon) čisti “lažnjake” u recenzijama proizvoda

amazon
Sustavi koje koriste neke od najvećih online trgovina poput Amazona su nerijetko puni “lažnjaka”. Bilo da je riječ o tek jednostavnom nabrijavanju ocjene za kakav proizvod ili pokušajima humora bez stvarne vrijednosti, Amazon je odlučio stati tome u kraj. Ili možda ipak ne?

Iako se tekst na izvornom linku primarno tiče literature, stvar nije toliko teško primjenjiva i na elektronici. Dovoljno se sjetiti ne toliko davnog slučaja sa pametnim telefonom Nokia Lumia 900 koji se prodavao preko Bare (po ocjenama i njihovoj suštoj količini je uređaj bio u “abnormalnom vrhu”, a prodajni rezultati su bili masivni poput kapljica kiše u Sahari).

Amazon je bez posebne objave za medije/javnost počeo s čišćenjem recenzija knjiga koje smatra da su ostavili prijatelji i rodbina autora. S druge strane, autori su se instantno počeli žaliti kako su neke recenzije pisane od strane okorjelih obožavatelja isto tako uklonjene. Postoji i posebna kategorija koju Amazon po svemu sudeći ne dira; tzv. “power-recenzenti”, s navedenim primjerom Harriet Klausner uz otprilike sedam (obično pozitivnih) recenzija dnevno. Klausnerica do sada ima više od 25 tisuća recenzija pa se vrlo lako našla na meti ljudi koji smatraju da takve recenzije jednostavno nisu valjane jer mogu varati potencijalnog kupca.

Sve vezano uz sustav recenzija u takvim online dućanima je postala stvar marketinga i samopromocije, više no spontanog ostavljanja komentara/recenzije. Za primjer je naveden slučaj eksplozije pozitivnih recenzija za “The 4-Hour Chef” gdje je autor na društvenim mrežama jednostavno upitao da ljudi počnu ostavljati kritiku i ocjene. Uz nekoliko stotina besplatno poslanih knjiga, akcija je bila potpuna – a pozitivne recenzije su poput lavine stizale iz minute u minutu, iako ljudi nisu pročitali knjigu dalje od korica. Amazonov glasnogovornik je, pitan upravo za ovaj slučaj, jednostavno izjavio kako ne traže od ljudi “doticaj s proizvodom” kako bi ostavili recenziju.

Vrijedi podsjetiti kako niti ebay nije lišen sličnih stvari iako se čini da je humorističnih recenzija manje. Proizvodi/prodavači/kupci nerijetko dobijaju pune ocjene, a tipična dalekoistočnjačka recenzija je za primjer bliže kakvom pokušaju humora no stvarnom opisu artikla ili kvalitete transakcije. Bilo da je ona dobra: “God costumer, quick ship. I happy. Recommend!” ili kada stvari odu u krivom smjeru, loša: “I buy, five dolla – he took ten dolla! I sew! Dont buy!”. Šalu (?) na stranu, zgodno je vidjeti kako se online maloprodaja barem pokušava “kontrolirati” – bilo je krajnje vrijeme da se nešto počne činiti i po tom pitanju, makar zdrav razum obično govori da neki proizvod teško može imati 5/5 kao zbroj svih recenzija…

Izvor: The New York Times via Gizmodo