Zašto Instagram u stvari nije ‘zao’ i još malo premišljanja o krađi vaših fotografija

Instagram

Nakon što smo vam ranije danas donijeli vijest o tome kako Instagram od 16. siječnja s vašim fotografijama može činiti štogod ga je volja, došlo je vrijeme da malo i proanaliziramo takvu praksu.

Nije prošao niti dan otkako je Instagram osvježio svoja pravila o privatnosti i uvjete korištenja – i time izazvao opću eksploziju tekstova i komentara kako je servis sada “zao”, “beskoristan”, “lopovski”, i sličnih epiteta. Da će se dogoditi upravo ovakva reakcija, trebalo je biti jasno onaj tren kada je Facebook kupio ovaj popularni servis.

Ovdje jednostavno nema ničeg šokantnog i treba jednostavno ići dalje – sa ili bez korištenja Instagrama. Ukratko vrijedi reći tek kako su podaci korisnika Instagrama sada službeno podaci kojima raspolaže i Facebook. Uz jednu “malu” začkoljicu, činjenicu da među tim navedenim “podacima” stoje i korisničke fotografije, koje se pak sada (usporedba starih i novih uvjeta korištenja u dnu teksta) mogu slobodno koristiti od strane servisa za promociju, oglašavanje, etc. bez ikakve kompenzacije korisniku.

Naravno kako je tu vješto ubačen i svojevrstan spin da će servis sada biti lakše održavati, činiti ga čišćim od spama, omogućiti lakši i brži razvoj – no korisnike to ne zanima. Barem onu manjinu koja je pročitala nove uvjete korištenja na ovaj ili onaj način. Iako će biti kontroverzi oko ovoga, korisnici se nemaju pravo žaliti. U pitanju je i dalje potpuno besplatan servis, a korisnici ničim nisu primorani na dalje korištenje. Rok od mjesec dana prije stupanja novih pravila na snagu je dan upravo zato da veći dio njih vidi o čem je riječ – iako tek beznačajan dio zapravo i čita nova pravila, bilo na službenom blogu, bilo preko medija.

Ne postoje potpuno besplatne stvari u ovom svijetu. Bilo je sasvim jasno kako Facebook ima dugoročno profitni plan kupovinom Instagrama za milijardu dolara. MTV, Starbucks, Nike, Audi, i stotine drugih top brandova su na Instagramu, a akvizicijom od strane Facebooka broj korisnika je prešao 100 milijuna (od 27 milijuna prije same kupovine). Kompanije ne mogu opstati zahvaljujući nečem što je “besplatno”. Na ovaj ili onaj način, potrebno je izvlačiti profit. Bilo prodavanjem podataka oglašivačima (što je najčešće i slučaj s “besplatnim” servisima), bilo korištenjem materijala za samopromociju (i skupljanjem prihoda na kakav drugi način). Treće “besplatne” opcije nema? Pretplata, jednokratna kupovina aplikacije ili bilo kakva slična opcija bi Instagramu priuštila tek masovan gubitak korisnika uz minijaturnu, ako ikakvu zaradu.

Instagram

Mnoštvo korisnika se sada žali kako se krše njihova autorska prava – i kako žele dio moguće zarade. I donekle su u pravu. Upitnik nad onom “trećom” besplatnom opcijom je jako blizak modelu poslovanja kojeg koristi Google sa YouTube servisom. Tužno je što korisnici misle da se fotografijama veličine 612×612 px može uraditi nešto ozbiljnije (iako takvih pokušaja ima). No, čak i uz ignoriranje tog dijela, korisnik i dalje može činiti s tom fotografijom što želi, jer je on vlasnik fotografije – samo što novim uvjetima pravo korištenja te fotografije od 16. siječnja ima i Instagram/Facebook.

Teško je vjerovati da će u konačnici nova pravila imati drastičan utjecaj na broj korisnika ovog iznimno popularnog servisa. Ono što je činjenica jest da Instagram sasvim sigurno neće propasti (zbog novih pravila) – no korisnici su oduvijek imali izbor korištenja, a imaju ga i sada. Oni koji ostanu uz njega, i dalje će besplatno dijeliti filtrirane fotke s drugima, komentirati ih, i prodavati ih.

UPDATE: Nakon pročitanih starih uvjeta korištenja, postaje jasno kako je i prema starim uvjetima Instagram mogao činiti identične stvari vezane za korisničke podatke – tekst je tek pročišćen i nadopunjen kako ne bi bilo “nedoumica” što se čini s podacima (a i što se činilo prije no što novi uvjeti korištenja stupe na snagu 16. siječnja). Prava Instagrama ostaju ista, ali jasnija.

Staro:

Some of the Instagram Services are supported by advertising revenue and may display advertisements and promotions, and you hereby agree that Instagram may place such advertising and promotions on the Instagram Services or on, about, or in conjunction with your Content. The manner, mode and extent of such advertising and promotions are subject to change without specific notice to you.

Novo:

Some or all of the Service may be supported by advertising revenue. To help us deliver interesting paid or sponsored content or promotions, you agree that a business or other entity may pay us to display your username, likeness, photos (along with any associated metadata), and/or actions you take, in connection with paid or sponsored content or promotions, without any compensation to you.

If you are under the age of eighteen (18), or under any other applicable age of majority, you represent that at least one of your parents or legal guardians has also agreed to this provision (and the use of your name, likeness, username, and/or photos (along with any associated metadata)) on your behalf. You acknowledge that we may not always identify paid services, sponsored content, or commercial communications as such.

UPDATE 2:

Upravo se oglasio i Instagram (tekst na engleskom). Kako je i napisano – za krajnjeg korisnika situacija ostaje identična. I dalje su oni vlasnici fotografija i Instagram ih nema pravo prodavati kao takve. Tu i Instagram stavlja točku, uz napomenu kako je pravne dokumente jako lako pogrešno protumačiti – i da uvijek slušaju što im njihovi korisnici imaju za reći. Gotovo poglavlje.

  • http://www.gadgeterija.net/ Denis Jelec

    Nisam ljubitelj Nilaya kada je rijec o IT svijetu, no ponekad treba vidjeti i sto ekipa s pravnickom pozadinom veli – on je upravo takva figura. Veli da su novi uvjeti Instagrama jos bolji nego stari. :D

    https://twitter.com/reckless/status/281142735799468032

    Gotova prica.

  • http://www.facebook.com/apple.conspiracy.1 Apple Conspiracy

    Instagramu je ionako vrijeme prošlo – u smislu da jesu i da će biti još više integrirani u nešto što se podrazumijeva i gubi na kultnoj važnosti, posebice u jeku bezbrojne konkurencije – pa neka rade što hoće, ništa čudno i ništa nemoralno s obzirom na cijelu industriju.

    Instagram je imao “umjetničku” vrijednost (a time mislim na izložbeno-prodajnu vrijednost “umjetničkih” fotografija) dok je pripadao visokoj, još neraširenoj kulturi iOS-a, a od kada su prešli na Android i onda kupljeni od FB-a, tj. omasovljenjem, nemaju gotovo nikakvu vrijednost u smislu da će netko žaliti za izgubljenim autorsko-vlasničkim potencijalom tih “umjetničkih” djela.

  • brickss

    Osobno ga ne koristim od kad ga je preuzeo Facebook. Slažem se sa Apple Conspiracy oko većine toga što je napisao, makar mi osobno nije smetala dostupnost i na Android uređajima.
    Danas sam ga samo još odlučio i ugasiti, jer em je izgubio tu neku “foru” i originalnost, em je postao dio Facebooka kojeg ne gotovim. Sam dio oko privatnosti (privatnost na interentu je jedan od boljih oksimorona) mi je najmanje bitan

  • http://www.akasa.com.hr/ Akaša

    Jako lijepo i širokim vidikom napisan tekst.

    Reče jedan brazilac: ako je proizvod besplatan, ti si proizvod.

    Ništa na svijetu nije usporedivo, ali pitam:
    Jesmo li ikada nosili markiranu vrečicu, a da su nam platili nošenje?
    Plaćaju li nas za swoosh, jabuku, robota, ajkulu koju ima svakodnevno reklamiramo?
    Plaća li nas prodavač/servis koji se oglašava na našim okvirima za registarske pločice?

    Volimo kad se dijeli, kad nam netko da neš besplatno, kad stisnu srdašce, al kad mi trebamo neš dat onda nemeže :)

    Kaj se mene tiče, nek iskoriste sve moje slike za sve svoje kampanje bez ijednog $ naknade.

    Budi svjetlo i dobit ćeš svjetlo nazad :)